یکی از راه های مهار غریزه جنسی ازدواج موقت است كه شرایط مخصوص به خود را دارد. ازدواج موقت، علاوه بر این كه نیاز انسان را برطرف می‌كند، ثواب‌های بسیاری نیز برای این كار برشمرده‌اند در كتاب‌های فقهی و روایی ما بیانات گوهرباری درباره متعه و حلال بودن آن آمده است و تأكیدهای پی‌درپی در این باره وارد شده است كه چند نمونه از آن را می‌آوریم، امام صادق(ع) فرمودند: در بیان خداوند است كه، آنچه خدا بر مردم گشایشی فرستد، كسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.[۱] و امام صادق(ع) می‌فرمایند: یكی از آنها صیغه كردن است.[۲] ابوبصیر می‌گوید: از ابوجعفر(ع) شنیدم كه فرمود: حضرت علی(ع) فرمودند: اگر عمر بن خطاب در مسئله متعه از من سبقت نمی‌گرفت ـ یعنی آن را نهی نمی‌كرد ـ كسی زنا نمی‌كرد مگر این كه بسیار شقی و پست باشد. سپس این آیه از قرآن را تلاوت نمود و زنانی كه با آنها متعه (ازدواج) می‌كنید تا پایان آن، واجب است مهر آن‌ها را بپردازید.[۳]

و آیات دیگری كه صریحاً و یا به صورت كنایه بر حلال بودن این نوع ازدواج دلالت دارد.

 

ثواب ازدواج موقّت

زن‌هایی كه به ازدواج موقت گردن می‌نهند، مورد بخشش الهی قرار می‌گیرند؛ به طوری كه در روایت از علی بن جعفر(ع) نقل می‌كنند كه رسول خدا(ص) فرمودند: در معراج هنگامی كه مرا شبانه به سوی آسمان می‌بردند، حضرت جبرئیل به من ملحق شد و گفت: ای محمد، خداوند بزرگ می‌فرماید: من زن‌های ازدواج موقت (صیغه) شده را بخشیدم.[۴]

یكی از راههای پاك شدن از گناه توبه كردن است و راه دیگر شهید شدن است كه با اولین قطره خون شهید همه گناهان او بخشیده شود. این امر فقط برای مردان نیست، بلكه بانوی مؤمنی كه حاضر شود با ازدواج موقت علاوه بر این كه نیاز پاك جنسی خود را برطرف كند، مرد مؤمنی را نیز از ناگواری برهاند، اهمیت دارد. خداوند مهربان هم مرد آن زن را بخشش گناهانش قرار می‌دهد. روایت دیگری ثواب صیغه‌كننده را این گونه بیان می‌كند: از امام باقر(ع) نقل شده كه از حضرت سؤال نمود آیا فردی كه صیغه می‌كند ثوابی هم می‌برد یا نه؟ حضرت در جواب می‌فرمایند: چنانچه بخاطر خدا و مخالفت با عمر بن خطاب انجام دهد، اگر یك كلمه درباره صیغه و ... با آن زن صحبت كند، خداوند به جای هر یك كلمه حسنه و ثواب می‌نویسد و وقتی كه به آن زن نزدیك شد خداوند گناهی از او می‌بخشد و هنگامی كه غسل جنابت نمود، به عدد موهای بدنش كه آب غسل از آن‌ها جاری می‌شود گناهانش را می‌آمرزد. و می‌گوید گفتم: به تعداد موهای بدن؟! فرمود: بله، به تعداد موهای بدن.[۵]

خدایی كه این‌گونه و با زبان‌های مختلف مسلمانان را دعوت به ازدواج می‌كند، كسانی را كه از راه حرام خودشان را اشباع و ارضا كنند چگونه عذاب خواهد نمود. در روایتی دیگر امام صادق(ع) به منظور تشویق شیعیان به این ازدواج مبارك، فرمودند: شیعیان تا قبل از آمدن سفیر مرگ، در عمرشان حداقل یك بار هم كه شده ازدواج موقت كنند[۶] و حتی اگر چند همسر و كنیز هم داشته باشند و هیچ احتیاجی به ارضای خود نداشته باشند، باز امام صادق(ع) امر به ازدواج موقت نموده است تا با این عمل، سنت رسول خدا(ص) را زنده كنند.[۷] كسانی كه در برابر این سنت الهی غیرت بیهوده از خود نشان دهند و در این امر مهم از پیامبر اسلام و حضرت علی(ع) جلوتر حركت كنند در جهل و گمراهی روشنی غوطه‌ورند.
 
اقدام به پاسداری از این حكم خدا باید فراگیر شود و حتی زنانی كه شوهر دارند به شوهران خویش اجازه دهند تا با ازدواج موقت در زدودن این ناهنجاری اجتماعی جلوگیری كنند و نگذارند زنانی كه شوهر ندارند بی‌سرپرست بمانند و یا شوهرانی كه نیاز دارند همسر دیگری اختیار كنند با مخالفت زنان خود مواجه شوند و عده‌ای زن كه شوهر ندارند با این مشكل هم چنان دست به گریبان بمانند. از طرفی نیز حكم اسلام تضعیف شود یا بدان عمل نشود تا خواسته یا ناخواسته عده‌ای ناچار به گناه شوند و جامعه را دچار بعضی از انحراف‌های ناخواسته نماند.

فضای جامعه و عموم مسلمان‌ها باید طوری باشد كه هر فردی طبق دستور شرعی و قانونی بتواند نیاز خود را برطرف كند و هیچ‌گونه پریشانی از این ناحیه جامعه را تحت فشار قرار ندهد. در كشورهای كفر، ارتباط نامشروع و هم‌جنس‌گرایی و راه‌های جنسی دیگر به صورت آزاد رواج دارد كه همة آنها حرام است؛ ولی در كشورهای اسلامی چرا اعضای جامعه نتوانند از راه حلال و شرعی و قانونی به حق طبیعی و مشروع‌شان برسند. و معلوم است تمام كسانی كه به نحوی در این بدعت‌گذاری ـ ممانعت از ازدواج موقت ـ شركت كرده و می‌كنند، خواسته یا ناخواسته دیدگاه عمر و عقاید وی را در جامعه تشیع ترویج می‌كنند و بی‌شك مورد بازخواست الهی قرار می‌گیرند.

محقق و فقیه وارسته شیخ صدوق در كتاب ارزشمند هدایه می‌فرماید: «أمّا المتعه فإنّ رسول الله(ص) أحلّها و لم یحرّمها حتّی قبض و قال الصادق(ع): لیس منّا من لم یؤمن برجعتنا، و لم یستحل متعتنا».[8]

امّا متعه ـ ازدواج موقت ـ را كه رسول خدا(ص) حلال كرد و تا زمان رحلت به سوی خدا، آن را حرام نكرده است. و امام صادق(ع) می‌فرمایند: از ما نیست كسی كه به رجعت ما ایمان نداشته باشد و ازدواج موقت را حلال نداند.
 
 
 
 
-----------------------
[1] . فاطر، آیه ۲/

[۲] . مستدرك‌الوسائل، ج ۱۴، ص ۴۴۷/

[۳] . نساء، آیه ۴ ؛ مستدرك‌الوسایل، ج ۱۴، ص ۴۴۷/

[۴] . بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۳۰۶/

[۵] . مستدرك‌الوسایل، ج۱۴، ص۴۵۲/

[۶] . همان مدرك ص ۴۵۱/

[۷] . همان مدرك ص ۴۵۲/

[۸] . مستدرك وسایل، ج ۱۴، ص ۴۵۱، الهدایه ص ۶۹/